Scenariusz lekcji wychowania fizycznego
Temat: Tenis stołowy – zabawy i gry doskonalące odbicie piłeczki forhendem i bekhendem.
Prowadząca: Joanna Szczepaniak
Miejsce zajęć: sala gimnastyczna.
Czas zajęć: 45 minut
Umiejętności
Temat: Tenis stołowy – zabawy i gry doskonalące odbicie piłeczki forhendem i bekhendem.
Prowadząca: Joanna Szczepaniak
Miejsce zajęć: sala gimnastyczna.
Czas zajęć: 45 minut
Umiejętności
- Uczeń poprawnie porusza się przy stole do tenisa stołowego
- Uczeń umie wprowadzić piłeczki do gry- serwis.
- Uczeń odbiera piłeczkę zewnętrzną i wewnętrzną częścią rakietki.
- Potrafi utrzymać piłeczkę w grze.
- Umie przyjmować prawidłową postawę przy stole.
Wiadomości
- Uczeń zna zasady poprawnego dobicia piłki.
- Zna wpływ rozgrzewki na dalszy ciąg zajęć.
- Zna podstawowe zasady bezpiecznej gry w tenisa stołowego.
Sprawność motoryczna
- Uczeń poprawia czas reakcji (szybkość)
- Rozwija orientację wzrokowo- ruchową
- Kształtuje siłę ramion
Metoda i forma pracy
Praca w parach, indywidualna, metoda realizacji zadań ruchowych: zabawowa, naśladowcza, zadaniowa; metoda nauczania ruchu: syntetyczna.
Środki dydaktyczne:stoły do tenisa, siatki, piłeczki, rakietki.
TOK LEKCJI | CZYNNOŚCI UCZNIA | CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA | METODY |
Część wstępna-15 minut | |||
1.Czynności organizacyjno- porządkowe. |
– przygotowanie do zadań lekcji poprzez dokładne przyjęcie informacji od prowadzącego – zapoznanie się z celem lekcji. |
– sprawdza przygotowanie uczniów do lekcji – podaje cel lekcji, – omawia zasad BHP |
pogadanka |
2.Rozgrzewka ogólnorozwojowa, przygotowanie organizmu do wysiłku. | – zabawa ożywiająca „Berek z piłką.”(Berek biegnie z piłką, kogo nią dotknie ten zostaje berkiem i łapie następnych) – ogólne ćwiczenia mięśni ramion, nóg, tułowia – ćwiczenia gibkościowe i zwinnościowe w różnych płaszczyznach. |
– podaje uczniom reguły zabawy i czuwa nad prawidłowym jej przebiegiem. – prezentuje uczniom ćwiczenia, – koryguje błędy, – omawia ćwiczenia pod względem ich przydatności. |
zabawowa zadaniowo- ścisła |
3.Ćwiczenia techniczne – postawa tenisisty – ćwiczenia koordynacyjne |
– biegają dookoła stołu ciągle odbijając piłeczkę nad rakietką. – po odbiciu wykonują przysiad, |
– przedstawia prawidłową pozycję i koryguje błędy. – mówi o przydatności koordynacji wzrokowo- ruchowej u tenisisty |
naśladowczo- – ścisła |
Część właściwa -25 minut | |||
4.Ćwiczenia doskonalące wprowadzenie piłeczki do gry ( serwis) |
– podrzut piłeczki i uderzenie wewnętrzną i zewnętrzną częścią rakietki, – ćwiczenie wykonuje się seriami po prostej i po przekątnej. |
– demonstruje odbicie piłeczki forhendem i bekhendem, – objaśnia różnicę pomiędzy odbiciami i ich przydatność, |
naśladowczo- ścisła |
5.Ćwiczenia doskonalące odbicia podczas gry. |
– wprowadzenie piłeczki do gry i odbicia bekhendem ( seria) i forhendem – ćwiczenia w seriach po prostej i po przekątnej. |
– obserwuje poprawność wykonania ćwiczenia i omawia błędy powstałe podczas ćwiczeń. – przerywa ćwiczenia i demonstruje prawidłowo, |
zadaniowo- ścisła |
6.Ćwiczenia doskonalące. |
– gra pojedyncza – uczniowie czekający odbijają piłeczkę o ścianę według wskazań nauczyciela. |
– nauczyciel objaśnia następne zadanie, – objaśnia i nadzoruje |
zadaniowo- ścisła |
7.Nauka sędziowania i przepisów. |
– słuchają objaśnień nauczyciela – zadają pytania, – odpowiadają na pytania nauczyciela. |
– przekazuje informacje o przepisach dotyczących wprowadzenia piłki do gry, punktowaniu i sędziowaniu. |
pogadanka |
Część końcowa – 5 minut | |||
8.Czynności organizacyjno- porządkowe. | uczeń dokonuje podsumowania poziomu własnych umiejętności – podaje najczęstsze błędy i określa skuteczność ćwiczeń. |
nauczyciel podsumowuje zajęcia – ocenia postępy w opanowaniu umiejętności odbicia piłeczki i prowadzenia gry. Pożegnanie. |
Pogadanka dyskusja |
Joanna Szczepaniak