POLITYKA OCHRONY DZIECI PRZED KRZYWDZENIEM
obowiązująca w Specjalnym Ośrodku Szkolno- Wychowawczym im. Janusza Korczaka w Koninie
PREAMBUŁA
§ 1.
Niniejszy dokument służyć ma zapewnieniu jak najlepszej ochrony naszych uczniów przed krzywdzeniem, czyli zaniedbaniem, stosowaniem przemocy fizycznej i psychicznej oraz wykorzystywaniem.
Mając na uwadze, że wychowankowie naszej placówki wymagają wsparcia i opieki ze strony dorosłych oraz mają ograniczoną możliwość samodzielnego zaspokajania swoich potrzeb, dla naszego ośrodka, jako instytucji wspierającej rozwój każdego dziecka i rodziny, nadrzędnym celem jest dobro i bezpieczeństwo uczniów. Każde dziecko należy traktować z szacunkiem oraz należytą uwagą i troską o jego dobro.
Wobec powyższych informacji, świadomi praw dziecka, a w szczególności prawo do wolności od przemocy psychicznej i fizycznej zapisanej w Konwencji o prawach dziecka ustanawiamy Politykę ochrony dzieci przed krzywdzeniem.
Wszyscy pracownicy ośrodka są zobowiązani do przestrzegania zasad określonych
w niniejszym dokumencie.
ROZDZIAŁ I
OBJAŚNIENIE TERMINÓW
§ 2.
- Pracownikiem ośrodka jest każda osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę lub umowy zlecenia Dzieckiem jest każda osoba do ukończenia18 roku życia.
Opiekunem dziecka jest osoba uprawniona do reprezentacji dziecka – w szczególności rodzic, opiekun prawny.
3. Zgoda rodzica dziecka oznacza zgodę co najmniej jednego rodzica. W przypadku braku porozumienia między rodzicami należy poinformować rodziców o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny.
4. Przez krzywdzenie dziecka należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę dziecka przez jakąkolwiek osobę, w tym pracownika ośrodka lub zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbywanie.
5. Osoba odpowiedzialna za Politykę ochrony dzieci przed krzywdzeniem to pedagog szkolny wyznaczony przez dyrektora ośrodka.
6.Danymi osobowymi dziecka jest każda informacja umożliwiająca identyfikację dziecka.
7. Zespół interwencyjny – zespół powołany przez dyrektora ośrodka w przypadkach podejrzenia krzywdzenia dziecka. W skład zespołu mogą wchodzić: dyrektor i inni pracownicy mający wiedzę o krzywdzeniu dziecka.
8. Za definicję krzywdzenia przyjęto każde zamierzone lub niezamierzone działanie albo zaniechanie ze strony rodzica/opiekuna prawnego lub pracownika, a także osoby trzeciej, która negatywnie wpływa na rozwój fizyczny i psychiczny dziecka.
W przypadku naruszenia intymności ucznia w ośrodku operujemy słownictwem
„Zły dotyk”.
9. Za definicję zaniedbania należy rozumieć wszelkie formy krzywdzenia dziecka, które nie wypełniają znamion przestępstwa.
ROZDZIAŁ II
ZASADY BEZPIECZNEJ REKRUTACJI PERSONELU
§ 3.
Placówka dba o to, aby osoby zatrudniane miały odpowiednie kwalifikacje do pracy
z dziećmi z niepełnosprawnościami .Niezbędnymi do tego dokumentami są:
- wykształcenia,
- kwalifikacje zawodowe
Ośrodek posiada dane pozwalające zidentyfikować osobę zatrudnioną:
- imię (imiona) i nazwisko,
- datę urodzenia,
- dane kontaktowe,
- obowiązują dane potrzebne do sprawdzenia danych kandydata w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym
Aby sprawdzić osobę w Rejestrze ośrodek potrzebuje następujących danych:
- imię i nazwisko,
- data urodzenia,
- pesel,
- nazwisko rodowe,
- imię ojca,
- imię matki.
Wydruk z Rejestru należy przechowywać w aktach osobowych pracownika.
W sytuacji kiedy kandydat posiada obywatelstwo inne niż polskie musi przedłożyć informację z rejestru karnego państwa obywatelstwa. Należy również pobrać oświadczenie
ozamieszkaniu w ciągu ostatnich 20 lat – innych niż Rzeczypospolita Polska
Placówka wymaga zaświadczenia z Krajowego Rejestru Karnego. W przypadku niemożliwości przedstawienia kandydat przedstawia oświadczenie o niekaralności poprzez oświadczenie naszej placówki. (ZAŁĄCZNIK NR 1)
ROZDZIAŁ III
PROCEDURA INTERWENCJI
§ 4.
Procedura postępowania w sytuacji, kiedy zachodzi podejrzenie stosowania przemocy wobec dziecka w rodzinie.
Jeżeli nauczyciel lub inny pracownik szkoły zauważy lub uczeń zgłosi mu urazy (złamania, stłuczenia, zasinienia, zranienia itp.) stwarzające podejrzenie, że powstały one w czasie pobytu ucznia w domu, osoba przyjmująca zgłoszenie musi niezwłocznie:
- powiadomić o tym fakcie dyrektora, wychowawcę i pedagoga/psychologa szkolnego.
Ich obowiązkiem jest:
- niezwłoczne zapewnienie uczniowi bezpiecznych warunków, opieki i wsparcia osoby dorosłej,
- wychowawca, pedagog / psycholog lub dyrektor wspólnie wysłuchują relacji ucznia, natomiast ogólnych oględzin dokonuje pielęgniarka szkolna lub osoby wyznaczone przez dyrektora,
- należy zadbać o to, aby rozmowa odbyła się w miejscu postronnym i bezpiecznym. Dziecko będzie rozmawiało o trudnych dla siebie kwestiach, dlatego bardzo ważne jest stworzenie mu odpowiednich warunków,
- uczniowi udziela się niezbędnej pomocy lub wzywa pomoc medyczną,( jeśli wymaga tego sytuacja), powiadamia policję i w razie potrzeby uczestniczy
w niezbędnych czynnościach, - powiadamia się rodziców ucznia. Podczas rozmowy z rodzicami należy:
- przekazać informację dotyczącą naszych spostrzeżeń na temat funkcjonowania dziecka,
- podzielić się naszymi obserwacjami i tym co nas niepokoi w zachowaniu ucznia,
- wyrazić swoje obawy dotyczące informacji uzyskanych od ucznia,
- mówić otwarcie i nazywać rzeczy wprost,
- zwrócić uwagę rodziców na to, że ich zachowanie i postępowanie względem dziecka jest przemocą,
- poinformować rodziców o konsekwencjach prawnych i o tym, do czego my jako szkoła jesteśmy zobowiązani,
- w szczególnych przypadkach zawiadamiamy sąd rodzinny i policję. Pedagog szkolny pisze wniosek do sądu lub MOPR o wgląd w sytuację rodzinną dziecka,
- w wyjątkowych sytuacjach powinna być wypełniona Niebieska Karta i przekazana do zespołu interdyscyplinarnego.
- 5.
Procedura wypełnienia formularza „ Niebieskiej Karty”:
- Szkoła wypełnia formularz „ Niebieskiej Karty” w obecności dziecka oraz osoby najbliższej/opiekuna prawnego/nauczyciela/wychowawcy.
- W przypadku gdy nie jest to możliwe wypełnienie formularza w obecności dziecka – formularz NK-A wypełnia się pod jego nieobecność.
- Osoba wypełniająca formularz NK-A przekazuje osobie najbliższej/opiekunowi prawnemu, osobie zgłaszającej przemoc lub dziecku powyżej 13 roku życia formularz „Niebieska Karta-B”. Pedagog szkolny/opiekun prawny wyjaśnia dziecku na czym polega procedura „Niebieskiej Karty” i informuje dziecko o Jego prawach.
- Działania z udziałem dziecka w ramach procedury NK powinny być przeprowadzone w obecności psychologa oraz pełnoletniej osoby najbliższej dziecku (dziadkowie, rodzeństwo). W przypadku ich braku wskazany jest udział pedagoga szkolnego lub opiekuna faktycznego.
- Formularz NK-A powinien zostać przekazany przez dyrektora ośrodka w ciągu 7 dni od jego wypełnienia do przewodniczącego Zespołu Interdyscyplinarnego na terenie gminy, w której uczeń faktycznie przebywa.
- Zespół Interdyscyplinarny ustala z rodzicami/opiekunami prawnymi niebędącymi sprawcami przemocy plan pomocy dziecku poprzez określenie sposobu zapewnienia bezpieczeństwa dziecku i zobowiązania do skonsultowania rodziny i ucznia przez psychologa. Ustala się również harmonogram kontaktów z osobami i instytucjami wspierającymi rodzinę w sytuacji przemocy wobec dziecka. Sytuacja dziecka jest na bieżąco monitorowana.
- Jeżeli rodzice są osobami podejrzanymi o stosowanie przemocy, pedagog przeprowadza z nimi rozmowę na temat konsekwencji stosowania przemocy wobec dziecka oraz o obowiązkach prawnych ośrodka jakie należy podjąć: wszczęcia procedury „Niebieskiej Karty”, a tym samym zgłoszenia do prokuratury oraz Sądu Rodzinnego i Nieletnich.
- Z przebiegu interwencji sporządza się notatkę, którą załączamy do akt osobowych dziecka. Wszystkie osoby, pracownicy ośrodka, które były zaangażowane w sprawę ucznia są zobowiązane do zachowania tajemnicy.
- 6.
Procedura interwencji w sytuacji krzywdzenia dziecka w szkole przez pracownika ośrodka:
- Osoba podejrzewająca krzywdzenie dziecka przez pracownika ośrodka zgłasza ten fakt dyrektorowi ośrodka.
- Dyrektor ośrodka przeprowadza rozmowę wyjaśniającą z pracownikiem podejrzanym o krzywdzenie ucznia. Rozmowa odbywa się w obecności pedagoga szkolnego. Rozmowa przeprowadzona jest również z rodzicami / prawnymi opiekunami ucznia.Dyrektor podejmuje odpowiednie kroki wyjaśniające zdarzenie
- W przypadku potwierdzenia podejrzenia krzywdzenia dziecka przez pracownika, na wniosek dyrektora ośrodka, właściwy organ wszczyna postępowanie zmierzające do ukarania pracownika.
Jeżeli istnieje podejrzenie, że pracownik ośrodka popełnił przestępstwo na szkodę dziecka, po rozpatrzeniu sprawy, dyrektor niezwłocznie zawiadamia Policję lub Prokuraturę. Wszystkie czynności są dokumentowane.
- 7.
Procedura interwencji w sytuacji krzywdzenia dziecka w szkole przez rówieśników:
- W przypadku krzywdzenia ucznia przez rówieśników, pracownik ośrodka, który był świadkiem zdarzenia ma obowiązek poinformować o tym fakcie wychowawcę, pedagoga lub psychologa szkolnego.
- Wychowawca wraz z pedagogiem lub psychologiem przeprowadza rozmowę
z uczniem poszkodowanym oraz z uczniem oskarżonym o krzywdzenie.
Po rozmowie wychowawca z pedagogiem lub psychologiem powinien opracować plan pomocowy: tzw. kontrakt uczniowi – ofierze i uczniowi – sprawcy w celu wyeliminowania zachowań niepożądanych. - W przypadkach bardziej skomplikowanych pedagog szkolny zgłasza sprawę
do odpowiedniego wicedyrektora lub dyrektora ośrodka. - Dyrektor zbiera zespół wychowawczy, zmierzający do rozwiązania problemu.
- W razie konieczności udzielenia pomocy medycznej zawiadamiamy pielęgniarkę szkolną.
- Szczegółowe przypadki krzywdzenia dzieci przez rówieśników są opracowane
w szkolnych „Procedurach postępowania w sytuacjach kryzysowych w SOSW - Janusza Korczaka w Koninie”
- 8.
Podsumowanie:
W sytuacjach bardziej skomplikowanych – dotyczących wykorzystywania seksualnego, znęcania psychicznego lub fizycznego o dużym nasileniu kierujemy się następującymi zasadami:
- Dyrektor zbiera zespół wychowawczy– klasowy.
- Zespół sporządza plan pomocy (kontrakt) dziecku.
- W przypadku zgłoszenia krzywdzenia przez rodziców/opiekunów prawnych zespół wzywa rodziców/ opiekunów prawnych na spotkanie w celu wyjaśnienia i wsparcia, np.: ukierunkowanie na zewnętrzne instytucje wspierające (poradnie psychologiczne).
Każde zgłoszenie podejrzenia krzywdzenia dziecka i podjęte w tym kierunku działania są dokumentowane w notatkach służbowych, które znajdują się teczce ucznia u pedagoga szkolnego.
Do momentu uzyskania pewności, potwierdzenia informacji o krzywdzeniu, przemocy wszystkie osoby zaangażowane w sytuację są zobowiązane zachować tajemnicę. Proces ten może wymagać dłuższego nakładu czasowego, ponieważ pracujemyz dziećmi z niepełnosprawnością, które mają skłonności do konfabulacji.
ROZDZIAŁ IV
ZASADY BEZPIECZNYCH RELACJI PERSONEL – DZIECKO I DZIECKO – DZIECKO.
§ 9.
Naczelną zasadą działającą w ośrodku w relacji z personelem są działania dla dobra naszych podopiecznych. Uczniowie traktowani są z szacunkiem i wyrozumiałością. Zasady bezpiecznych relacji personelu z dziećmi obowiązują wszystkich pracowników ośrodka. Kontakt fizyczny z dzieckiem jest nieuchronny ze względu na niepełnosprawność uczniów.
- 10.
Grupy wychowawcze:
W SOSW w Koninie w grupach wychowawczych podstawowymi obowiązkamiwychowawców jest nadzorowanie czynności higieniczno-pielęgnacyjnych.
W codziennym schemacie wychowanków grup wychowawczych obowiązują zasady:
- uczniowie zachęcani są do samodzielnego spożywania posiłków,
- uczniowie spożywają posiłki wspólnie, o tych samych porach (śniadania, obiady, kolacje),
- wychowawcy nadzorują czynności higieniczne (toaleta poranna i wieczorna),
- wychowawcy w sytuacjach wymagających czynności pielęgnacyjnych
i higienicznych kierują się tylko niezbędnymi czynnościami (pomoc przy ubieraniu
i rozbieraniu, jedzeniu, myciu, korzystaniu z toalety), - podczas swobodnej zabawy uczniowie są nadzorowani przez wychowawców,
- zajęcia i zabawy zaplanowane przez wychowawcę są dostosowane do potrzeb
i możliwości uczniów, - w grupie wychowawczej jest wyznaczona pora na odpoczynek i jest nadzorowana przez dyżurującego wychowawcę,
- reagowanie na potrzeby emocjonalne uczniów, np. :przytulenie powinny mieć miejsce w obecności osób trzecich lub otwartych przestrzeniach.
- integracja wychowanków odbywa się w obecności dyżurującego wychowawcy,
- stanowcze interwencje wychowawcze prowadzone w bezpośrednim kontakcie fizycznym są dopuszczalne w sytuacjach zagrożenia życia i zdrowia dotyczą konfliktów pomiędzy wychowankami (rozdzielanie, przytrzymanie, obezwładnienie). Dopuszczalne, a nawet wskazane są czynności z zakresu pomocy przedmedycznej (udzielanie pierwszej pomocy) oraz zagrożenia spowodowane czynnikami zewnętrznymi (pożar, zjawiska atmosferyczne).
- 11.
Grupa rewalidacyjna:
- uczniowie grup rewalidacyjnych wymagają stałej opieki, wsparcia i pomocy we wszystkich czynnościach życiowych. Każdy wychowanek traktowany jest indywidualnie poprzez rozpoznawanie i wspomaganie jego potrzeb i rozwoju,
- uczniowie ze względu na niepełnosprawność są karmieni przez lub z pomocą wychowawcy /pomocy nauczyciela,
- wszystkie czynności higieniczno-porządkowe są wykonywane przez lub przy wsparciu nauczyciela /pomocy nauczyciela,
- czynności związane z potrzebami fizjologicznymi są wykonywane przez lub przy pomocy nauczyciela w warunkach niezbędnych poszanowaniu intymności i godności ucznia,
- dopuszczalne, a nawet wskazane są czynności z zakresu pomocy przedmedycznej (udzielanie pierwszej pomocy) oraz zagrożenia spowodowane czynnikami zewnętrznymi (pożar, zjawiska atmosferyczne),
- w czasie trwania zajęć wszystkie czynności wymagają stałego kontaktu fizycznego z uczniem (np.: przenoszenie z wózka)
- 12.
KONTAKT FIZYCZNY Z UCZNIEM:
- każde przemocowe działanie wobec ucznia jest niedopuszczalne,
- w pracy z dziećmi z niepełnosprawnościami istnieją sytuacje, gdzie kontakt fizyczny jest stosowany i spełnia zasady bezpiecznego kontaktu, który jest odpowiedzią na potrzeby ucznia w danym momencie. Kontakt ten jest dopuszczalny i zasadny,
- czynności higieniczno-pielęgnacyjne służą przede wszystkim higienie osobistej
i zdrowiu, są one wykonywane w odpowiednich warunkach, zapewniających intymność ucznia, - reagowanie na potrzeby emocjonalne poprzez przytulenie powinno mieć miejsce najlepiej w obecności osób trzecich, przestrzeniach otwartych i pomieszczeniach monitorowanych,
- stanowcze interwencje wychowawcze prowadzone w bezpośrednim kontakcie fizycznym są dopuszczalne w sytuacjach:
- zagrożenia życia i zdrowia dotyczących konfliktów – rozdzielanie, przytrzymywanie, obezwładnienie,
- działań z zakresu pomocy przedmedycznej – udzielanie pierwszej pomocy,
- zagrożenia związane z czynnikami zewnętrznymi – pożar, zjawiska atmosferyczne
- 13.
KOMUNIKACJA Z DZIEĆMI:
- pracownicy są zobowiązani do odnoszenia się do każdego ucznia z szacunkiem,
- polecenia naszym uczniom wydajemy komunikatem prostym, krótkim i zrozumiałym,
- w komunikacji wspomagamy się różnymi komunikatorami,
- ograniczenia naszych uczniów są przez wszystkich respektowane,
- w komunikacji z dzieckiem zachowujemy cierpliwość i szacunek,
- nie wolno zawstydzać dziecka, upokarzać, lekceważyć,
- podejmowane decyzje względem ucznia są mu przekazywane i omówione,
- podczas ważnej dla ucznia rozmowy nie zawsze możemy zapewnić o anonimowości, ponieważ nie wiemy czego dotyczy problem,
- w sytuacjach trudnych możemy, za zgodą ucznia, poprosić drugiego pracownika
o obecność podczas rozmowy.
- 14.
KONTAKT POZA GODZINAMI PRACY:
- nauczyciel nie powinien zapraszać dzieci do swojego miejsca zamieszkania,
- formą kontaktu z uczniem lub rodzicami poza godzinami pracy jest email służbowy lub kontakty telefoniczne,
- w razie sytuacji kiedy wychowawca chce spotkać się z uczniami poza godzinami pracy, należy o tym fakcie poinformować dyrektora szkoły i rodziców, którzy muszą wyrazić zgodę na takie spotkanie,
- w sytuacjach kiedy pracownik utrzymuje relacje towarzyskie lub rodzinne z rodziną ucznia zobowiązany jest do zachowania poufności wszystkich informacji dotyczących innych dzieci i ich rodzin.
- 15.
BEZPIECZEŃSTWO ONLINE:
- każdy pracownik posiada wiedzę z zagrożeń cyfrowych,
- nauczyciel nie powinien nawiązywać kontaktów z wychowankami poprzez przyjmowanie lub wysyłanie zaproszeń w mediach społecznościowych
w czasie lekcji urządzenia elektroniczne powinny być wyłączone lub wyciszone.
- 16.
DYSCYPLINA:
- uczniowie są wdrażani do przyjmowania odpowiedzialności za swoje postępowanie poprzez ponoszenie konsekwencji za niewłaściwe zachowania. Dyscyplina ma pobudzać do uczenia się, a nie powodować krzywdę dziecka.
Stosuje się:
- stawianie granic,
- kształtowanie trwałego systemu wartości i schematu,
- kształtowanie umiejętności podejmowania trafnych decyzji,
- w sytuacji silnego pobudzenia emocjonalnego stosuje się odizolowanie ucznia od grupy w celach bezpieczeństwa, a w szczególności wyciszenia emocji dziecka.
Niedopuszczalne są wszelkie formy dyscyplinowania mające na celu upokorzenie dziecka.
ROZDZIAŁ V
ZASADY BEZPIECZNEGO KORZYSTANIA Z INTERNETU I MEDIÓW ELEKTRONICZNYCH.
§ 17.
- Każda osoba zatrudniona w ośrodku jest świadoma zagrożeń wynikających
z korzystania z internetu i mediów elektronicznych. - Materiały dydaktyczne pobierane z internetu przez nauczyciela są szczegółowo sprawdzane i kontrolowane.
- Dla wychowanków ośrodka przeprowadzane są zajęcia, warsztaty dotyczące bezpieczeństwa w sieci.
- organizowane są spotkania ze specjalistami na temat bezpiecznego korzystania
z internetu i mediów elektronicznych. - Szkoła zapewnia uczniom dostęp do internetu pod nadzorem pracownika szkoły na zajęciach komputerowych lub innych zajęciach, podczas których wykorzystywany jest komputer.
- Dostęp dziecka do internetu na terenie ośrodka możliwy jest poprzez serwer ośrodka, po podaniu loginu i hasła.
- Infrastruktura sieciowa placówki umożliwia dostęp do internetu, zarówno personelowi, jak i dzieciom, w czasie zajęć.
- Rozwiązania organizacyjne na poziomie placówki bazują na aktualnych standardach bezpieczeństwa.
- Ośrodek posiada zainstalowany program antywirusowy w celu zabezpieczenia sieci internetowej placówki przed niebezpiecznymi treściami poprzez instalację
i aktualizację oraz automatyczne aktualizacje oprogramowania.
ROZDZIAŁ VI
ZASADY OCHRONY WIZERUNKU I DANYCH OSOBOWYCH DZIECI.
§ 18.
Ośrodek zobowiązany jest do chronienia wizerunku każdego dziecka. Dzielenie się zdjęciami lub nagraniami służy dzieleniu się sukcesami wychowanków i podjętymi aktywnościami ośrodka.
- Upublicznianie wizerunku ucznia wymaga pisemnej zgody rodzica/opiekuna prawnego, którzy są poinformowani o sposobie wykorzystania zdjęć lub nagrań.
- Uczniowie mają prawo zdecydować, czy ich wizerunek ma być wykorzystany w celu upublicznienia.
- Zdjęcia z uroczystości są opisywane według wymagań Dostępnej Szkoły.
- Każde upublicznione zdjęcie/nagranie nie ukazuje ucznia w negatywnym kontekście.
- Wszystkie zdjęcia/nagrania wywołujące niepokój powinny być zgłaszane dyrektorowi ośrodka.
- W sytuacji kiedy ośrodek korzysta z usług fotografa (mowa o usługach typu: zdjęcia klasowe) należy:
- zobowiązać go do noszenia identyfikatora,
- fotografowi musi towarzyszyć pracownik pedagogiczny – fotograf nie może przebywać sam z dziećmi,
- wymagana jest pisemna zgoda rodziców, że podczas uroczystości będzie obecny fotograf, który będzie rejestrował dane wydarzenie (ZAŁĄCZNIK NR 2).
- W sytuacji kiedy rodzice/opiekunowie prawni rejestrują wizerunek dzieci do prywatnych celów są zobowiązani poinformować innych rodziców/opiekunów prawnych, na których znajduje się ich dziecko. Zdjęcia i nagrania nie powinny być udostępniane w mediach społecznościowych bez zgody rodziców.
- Rejestrowanie wizerunku uczniów przez media, osoby trzecie wymaga ustnej zgody dyrektora ośrodka.
- W przypadku niewyrażenia zgody przez ucznia, rodzica/opiekuna prawnego na rejestrowanie wizerunku dziecka, dyrektor szkoły analizuje wszystkie zdjęcia przed ich upublicznieniem.
- Zdjęcia lub nagrania wykonane przez rodziców/opiekunów prawnych lub uczestników wydarzenia nie powinny być udostępniane w mediach społecznościowych, chyba że wyżej wymienieni wyrażą na to zgodę.
- 19.
REJESTROWANIE WIZERUNKU DZIECI PRZEZ OSOBY TRZECIE I MEDIA:
- w sytuacji kiedy media lub osoby trzecie będą chcieli zarejestrować organizowane przez nas wydarzenie, muszą uzyskać zgodę dyrektora ośrodka. Zgoda rodziców jest podpisana z każdym nowym rokiem szkolnym (załącznik nr 3),
- w sytuacji kiedy nie mamy zgody na rejestrowanie wizerunku dziecka należy
z wyprzedzeniem ustalić z rodzicami/opiekunami prawnymi, w jaki sposób osoba rejestrująca wydarzenie będzie mogła zidentyfikować dziecko, aby nie utrwalać jego wizerunku.
Należy pamiętać, że każde zdjęcia/nagrania są dokładnie weryfikowane przez dyrektora ośrodka przed ich upublicznieniem.
Należy wspomnieć, że w ośrodku zamontowany jest monitoring w celu zapewnienia bezpieczeństwa uczniom, pracownikom i ochrony mienia szkoły oraz szybkiej reakcji
w przypadkach zagrożenia.
ROZDZIAŁ VII
MONITORING STOSOWANIA POLITYKI
§ 20.
Dyrektor ośrodka wyznacza PEDAGOGA jako osobę odpowiedzialną za przebieg
i monitorowanie Polityki ochrony dzieci w placówce.
- Wyznaczona osoba jest odpowiedzialna za monitorowanie realizacji Polityki ochrony dzieci w placówce, za reagowanie na sygnały naruszenia Polityki
i prowadzenie rejestru zgłoszeń (załącznik nr 4), a także przyjmowanie zmian
w Polityce. - Osoba odpowiedzialna za Politykę raz w roku przeprowadza ankietę monitorującą poziom realizacji Polityki.
- W ankiecie pracownicy mogą proponować zmiany oraz wykazywać naruszenia Polityki w ośrodku.
- Osoba odpowiedzialna za Politykę dokonuje opracowania wypełnionych ankiet. Sporządza na tej podstawie raport z monitoringu, który przekazuje dyrektorowi ośrodka.
- Dyrektor ośrodka wprowadza do Polityki zmiany i ogłasza pracownikom, uczniom, rodzicom/opiekunom prawnym nowe brzmienie Polityki.
ROZDZIAŁ VIII
PRZEPISY KOŃCOWE
§ 21.
- Z Polityką ochrony dzieci przed krzywdzeniem zostali zapoznani wszyscy pracownicy ośrodka. Potwierdzenie stanowią podpisy pracowników na liściez oświadczeniem.
- Polityka ochrony dzieci przed krzywdzeniem zostanie udostępniona rodzicom/opiekunom prawnym do zapoznania na stronie internetowej ośrodka i w sekretariacie szkoły.
- Załączniki do Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem:
- załącznik nr 1 „Oświadczenie o niekaralności i zobowiązaniu do przestrzegania podstawowych zasad ochrony dzieci”,
- załącznik nr 2 „Zgoda na udział w sesjach zdjęciowych w roku szkolnym 2024/2025”,
- załącznik nr 3 „ Zgoda na publikację wizerunku”,
załącznik nr 4 „Karta interwencji”
ZAŁĄCZNIKI DO POLITYKI OCHRONY DZIECI PRZED KRZYWDZENIEM
Załącznik nr 1
do Zarządzenia nr…..
Dyrektora SOSW im. Janusza Korczaka w Koninie
OŚWIADCZENIE O NIEKARALNOŚCI I ZOBOWIĄZANIU DO PRZESTRZEGANIA PODSTAWOWYCH ZASAD OCHRONY DZIECI
……………………………….
miejsce i data
Ja …………………………………………………………………………………………..…
nr PESEL…………………………………………………………………………….………
oświadczam, że nie byłam/byłem skazana/ny za przestępstwo przeciwko wolności seksualnej i obyczajności i przestępstwa z użyciem przemocy na szkodę małoletniego i nie toczy się przeciwko mnie żadne postępowanie karne ani dyscyplinarne w tym zakresie.
Ponadto oświadczam, że zapoznałam/em się z zasadami ochrony dzieci obowiązującymi
w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym im. Janusza Korczaka w Koninie
i zobowiązuje się do ich przestrzegania.
Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia. Oświadczenie to zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
………………………………………….
Podpis
Załącznik nr 2
do Zarządzenia nr…..…..
Dyrektora SOSW im.Janusza Korczaka w Koninie
Zgoda na udział w sesjach zdjęciowychw roku szkolnym 2024/2025
Wyrażam zgodę na fotografowanie mojego dziecka…………………………………………………….…………
w czasie sesji zdjęciowych organizowanych na terenie ośrodka/ lub poza,w celu prezentacji, obróbki fotografii ,oraz upowszechnianie Jego wizerunku w wersji elektronicznej oraz papierowej.
……………………………………..………………
Podpis rodzica/opiekuna prawnego
Załącznik nr 3
do Zarządzenia nr…………..
Dyrektora SOSW im. Janusza Korczaka w Koninie
ZDODA NA PUBLIKACJĘ WIZERUNKU
Oświadczam, że zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. a Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego
i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych
w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia derektywy 95/46/WE (Dz.U.UE.L.2016.119) wraz z zapisami Ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994 r. (Dz. U. z 2018 r. poz. 1191) wyrażam zgodę na nieodpłatne wykorzystanie wizerunku:
Wyrażam zgodę na zamieszczanie przez Specjalny Ośrodek Szkolno – Wychowawczy
im. Janusza Korczaka w Koninie wizerunku mojego dziecka……………………………………………….…
utrwalonego podczas: zajęć, konkursów, uroczystości szkolnych, wycieczek, zawodów, obozów itp. którego była / był uczestnikiem:
- na stronie internetowej sosw.konin.pl,
- na profilu facebook ośrodka,
- na gablotach szkolnych,
- na folderach promocyjnych,
- w kronice szkolnej,
- w gazecie szkolnej „Głos Młodzieży”,
- w mediach lokalnych.
Przyjmuję do wiadomości, że wizerunek mojego dziecka będzie wykorzystywany tylko i wyłącznie w celu promocji i potrzeb funkcjonowania Specjalnego Ośrodka
Szkolno-Wychowawczego im. Janusza Korczaka w Koninie.
Zostałem/ am poinformowany/a, że podane danych jest dobrowolne i przysługuje mi prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania i wycofania.
Ww. zgody udzielone są na czas pobierania nauki przez dziecko w ośrodku.
………………………….. …..…………………………….……………………………
miejscowość, data czytelny podpis osoby wyrażającej zgodę
Administratorem danych osobowych jest Dyrektor Specjalnego Ośrodka Szkolno – Wychowawczego im. JanuszaKorczaka w KoninieInspektor Ochrony Danych Osobowych, kontakt:
Załącznik nr 4
do Zarządzenia nr…..
Dyrektora SOSW im. Janusza Korczaka w Koninie
KARTA INTERWENCJI
- Imię i nazwisko dziecka
.………………………………….………………………………………………………………………………………………. - Przyczyna interwencji (forma krzywdzenia)
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… - Osoba zawiadamiająca o podejrzeniu krzywdzenia
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. - Opis działań podjętych przez pedagoga/psychologa
Data:………………………………………………………………………………………….……………………………….
Działanie……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..……………………………………………………………………………………………………………. - Spotkania z rodzicami/ opiekunami prawnymi dziecka
Data……………………………………………………………………………………………………………………………
Działanie…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… - Forma podjętej interwencji:
- zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa,
- wniosek o wgląd w sytuację dziecka/rodziny,
- inny rodzaj interwencji
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..……………………………………………………………………………………………………………………………
- Dane dotyczące interwencji (nazwa organu, do którego zgłoszono interwencję), data
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… - Wyniki interwencji: działania organów wymiaru sprawiedliwości, jeśli ośrodek uzyskał informacje o wynikach/ działania placówki/działania rodziców.
……………………………………………………………………………………………………………………………….………………………………………………………………………………………………………………………………….………
………………………………………………………………………………………………………………………………….…
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..…………………………………………………………………………………………………………….…
……………………………………………………………………………………………………………………..…………
…………………………………………………………………………………………………………..……………………