SOSW Konin

Sherborne

 

Scenariusz zajęć prowadzonych metodą Ruchu Rozwijającego W. Sherborne.
Prowadzenie: Agnieszka Gmachowska, Magdalena Woźniak
Uczestnicy zajęć: uczniowie z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym wraz z rodzicami
Forma zajęć: zajęcia grupowe

Cel ogólny:
– stymulowanie rozwoju psychoruchowego uczniów
– rozwijanie umiejętności nawiązywania kontaktów z innymi osobami

Cele szczegółowe:

– uczeń rozpoznaje części ciała,
– uczeń potrafi pokazać części ciała (głowę, ręce, nogi, łokcie, brzuch, plecy),
– uczeń reaguje na polecenia nauczyciela,
– uczeń potrafi współpracować w parze, w grupie,
– uczeń ćwiczy umiejętność naśladowania.

Przebieg zajęć:

1. Witanie się poszczególnymi częściami ciała: witanie się dłońmi, łokciami, kolanami, stopami, plecami: wszyscy jednocześnie witają się rękami, stopami wyciągając wywołaną część ciała do środka koła; plecami, łokciami, kolanami z osobą obok.
2. Leżenie na brzuchu: uderzanie dłońmi o podłogę: uderzanie szybko, wolno, jedną dłonią, wspólnie z rodzicem.
3. Leżenie na plecach: uderzanie stopami o podłogę, obracanie się wokół własnej osi.
4. Leżenie na brzuchu: wykonanie masażu pleców: ugniatanie, kłucie palcami, głaskanie całą dłonią: zamiana ról – uczniowie wykonują masaż pleców rodzicom.
5. Czworakowanie dookoła sali: w parach, w grupie.
6. Utworzenie „tunelu” przez rodziców: uczniowie kolejno przechodzą przez tunel.
7. Kołysanie uczniów na plecach; kilkoro rodziców wykonuje obok siebie klęk podparty, uczeń leży na plecach rodziców, rodzice lekko kołyszą ucznia w przód, w tył , na boki.
8. Uczniowie leżą na plecach, rodzice chwytają dzieci za dłonie, lekko ciągną je po
podłodze w różnych kierunkach: zamiana ról uczniowie próbują ciągnąć po podłodze
swoich rodziców.
9. Uczniowie kładą się na plecach, rodzice kolejno chwytają uczniów za kończyny,
unoszą lekko nad podłogę i delikatnie kołyszą do przodu, do tyłu na boki.
10. Ćwiczenia w parach wykonywane z rodzicem:
  •  „Rowerek”:, uczniowie i rodzice kładą się na plecach, nogi uniesione, stopy połączone, prostowanie i zginanie nóg.
  • Przeciąganie się: siedzenie naprzeciw siebie, nogi w rozkroku, chwyt za ręce, rodzic i uczeń na przemian kładą się na plecach na podłodze, cały czas trzymając się za ręce.
  • Przepychanie się: rodzic i uczeń siedzą tyłem do siebie oparci plecami, na zmianę próbują przepychać się w przeciwną stronę.
  • Krok dostawny wykonywany w parze wraz z rodzicem.
11. Wszyscy kładą się na podłodze, w ciszy odpoczywają.
12. Poruszanie się po sali w pozycji stojącej:
 
– spokojny marsz,
– bieg,
– tupanie nogami,
– marsz z wysokim unoszeniem kolan,
– chodzenie tyłem.
 
13. Utworzenie koła, wszyscy chwytają się za ręce, prowadzący przekazuje iskierkę: ściska
osobę obok, która musi przekazać uścisk dłoni dalej.
14. Pochwalenie uczniów za współpracę i zaangażowanie.

                                                                                                 Agnieszka Gmachowska

                                                                                                         Magdalena Woźniak

 

 

Leave a Comment

Skip to content