Raport roczny z wyników działań Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Koninie w roku szkolnym 2020/2021
(sporządzony na podstawie Planu działań na rok szkolny 2020/2021)
Raport należy zamieścić na stronie internetowej szkoły i pozostawić przez okres 5 lat .
Problem priorytetowy : Większa dbałość o higienę osobistą uczniów.
Wyniki ewaluacji:
Cel zaplanowany: Zwiększenie dbałości o higienę osobistą uczniów.
Kryterium sukcesu: Co najmniej 70% uczniów zwiększy swoją wiedzę i umiejętności na temat dbałości o higienę osobistą.
Jak sprawdzono, czy osiągnięto kryterium sukcesu? Rozmowy z nauczycielami, pracownikami i uczniami ośrodka oraz ankiety dla wszystkich nauczycieli ośrodka- wychowawców i niebędących wychowawcami, dla uczniów ośrodka z niepełnosprawnością w stopniu lekkim i dla rodziców uczniów uczęszczających do naszego ośrodka.
Jeśli nie udało się osiągnąć kryterium sukcesu to dlaczego?
Udało się osiągnąć kryterium sukcesu.
Realizacja zadań | |||
Nazwa zadania | Kryterium sukcesu | W jakim stopniu osiągnięto kryterium sukcesu? | Czego nie udało się zrobić i dlaczego? |
Powstała krzyżówka, której hasłem przewodnim jest higiena osobista | Zaangażowanie uczniów, nauczycieli i rodziców w poszerzaniu wiedzy na temat higieny osobistej. | Około 70% uczniów rozwiązywało krzyżówkę. | |
Prezentacja filmów o higienie osobistej | Uczniowie na zajęciach przysposobienia do pracy , funkcjonowaniu osobistym czy godzinie wychowawczej (dotyczy to również lekcji on-line) oglądali filmy dotyczące dbałości o higienę osobistą. | 80% uczniów uczestniczyło w prezentacjach | |
Pogadanki o higienie osobistej z pielęgniarką szkolną oraz z nauczycielami na zajęciach lekcyjnych | Spotkanie szkolnej pielęgniarki z uczniami szkoły podstawowej i omówienie tematyki higieny osobistej oraz instruktażu prawidłowego mycia rąk i zębów. Pogadanki nauczycieli z uczniami na zajęciach lekcyjnych ( także on-line) dotyczące higieny osobistej. | 80% uczniów uczestniczyło w pogadance | |
Wystawa prac konkursowych „Żyj zdrowo i kolorowo” | Uczniowie grup wychowawczych wykonali prace plastyczne zachęcające do prowadzenia zdrowego stylu życia i dbałości o higienę . Prace wystawiono na szkolnym korytarzu. | 70 % uczniów poszerzyło zakres swojej wiedzy na temat higieny osobistej. | |
Warsztaty z udziałem fryzjera, kosmetyczki, Warsztaty mydlarskie. | Nie odbyły się z powodu pandemii. | ||
Apel na temat Światowego Dnia Zdrowia . | Koordynator przygotował krótką informację w ramach podziękowania za ciężką pracę pracownikom opieki zdrowotnej na rzecz ochrony zdrowia i życia ludzkiego . Informacja została umieszczona na stronie ośrodka. | Nie odbył się z powodu pandemii. |
Wnioski (posumowanie i interpretacja wyników ewaluacji):
- Korzyści z działań (dla uczniów, szkoły, społeczności szkolnej):
- Wyrabianie nawyków dbałości o higienę osobistą,
- Dostrzeganie że dbałość o higienę ma wpływ na nasze zdrowie,
- Lepsza atmosfera i relacje z kolegami w szkole,
- Docenianie wartości higieny i zdrowia, które sprzyjają osiąganiu celów życiowych.
- Udział członków Zespołu do Spraw Promocji Zdrowia w konferencji zorganizowanej przez Wielkopolskiego Kuratora Oświaty w ramach Wielkopolskiej sieci Szkół Promujących Zdrowie pt. ZDALNIE ZDROWO AKTYWNIE , wyposażył nauczycieli
w wiedzę i umiejętności dbania o własne zdrowie psychiczne oraz fizyczne a także zdolności poszukiwania równowagi oraz złotego środka pomiędzy życiem osobistym
i pracą.
Wykładowcy pokazywali w jaki sposób zadbać, m.in. o prawidłowe funkcjonowanie mózgu oraz oczu, a także radzili, jak prowadzić zdrowy styl życia wykonując tak wymagającą pracę jaką jest nauczanie zdalne i wychowywanie młodych pokoleń.
- Uczestnictwo koordynatora Zespołu do Spraw Promocji Zdrowia w szkoleniu
e-learningowym pt „Tworzenie i rozwój szkoły promującej zdrowie”. Koordynator poszerzył swoją wiedzę w zakresie działań- tworzenia i rozwijania szkoły promującej zdrowie.
- Trudności w realizacji działań:
- Okres pandemii
Renata Szymańska-Szczepaniak
……………………………………………………………
Podpis Koordynatora SzPZ/PPZ